Tuesday, September 1, 2015

Bermula tanpa modal

Adakah boleh bermula tanpa ada modal? Jawapannya boleh. Iaitu kita terus fokus kepada pemasaran dan ketetapan dalam sasaran bersih yang mahu dicapai setiap hari.
Berikut 10 strategi untuk kita bermula tanpa perlu kita menjadikan modal sebagai faktor utama.
1. Tabungan.
Sekiranya kita masih bekerja, wujudkan satu tabungan khusus dinamakan sebagai tabungan berniaga. Letak sasaran untuk tabungan ini contoh setiap bulan kita letakkan RM100 secara konsisten.
Selama 12 bulan wang tabungan modal yang terkumpul adalah RM1200. Sekiranya tiga tahun terkumpul adalah sebanyak RM3600. Selalu memastikan disiplin untuk terus menabung dalam tabung modal ini.
Apabila mahu menggunakan untuk memulakan bisnes selalu ambil hanya jumlah minima contoh RM500 atau RM1000 sahaja. Dan sangat penting untuk mengantikan jumlah tersebut dalam tabung modal. Tabung modal ini juga tidak boleh diambil untuk tujuan lain.
2. Bekerja sambilan.
Sekiranya masih bekerja dan tidak mahu menyentuh wang dari gaji, boleh mencari satu lagi pekerjaan sambilan. Kerja itu mungkin ada kaitan dengan bisnes atau perniagaan yang kita ingin lakukan sepenuh masa kelak.
Contoh mahu kedai jahit, jadi boleh bekerja secara sambilan. Duit upah boleh disimpan sebagai modal. Manakala nilai tambah yang lain ialah dapat belajar dan menambah kemahiran sedia ada dari usahawan yang sudah berjaya.
Sumber: Bab 4 Modal Bukan Faktor Utama.
Baca lagi dalam ebook 10 Langkah Mudah Bina Kedai Online.

No comments:

Post a Comment